3. Werkwijze

Professor Pretznotski is een echte professor: hij wil veel weten voor hij op reis gaat. Zijn vragen heeft hij opgeschreven en kun je hieronder lezen. Wat een lijst, hè? Ga het maar eens rustig uitzoeken. Daarvoor kun je de websites gebruiken die de professor heeft gevonden. Daarop is van alles te lezen over de landen waar zijn tijdmachine naar toe kan.

Maak met hulp van de vragen een verslag voor de professor waarin je informatie geeft over de 3 landen. Deze informatie gaat vooral over de periode tussen 1945 en 2000. Natuurlijk mag je het verslag aanvullen met leuke plaatjes of tekeningen. Als je precies wilt weten wat er in het verslag moet komen, kun je ook een kijkje nemen bij ‘beoordeling’ en 'terugblik'

Op een rijtje
  • Lees een blokje met vragen door. 
  • Klik op de knop 'bronnen'. Daar zie je de links naar de websites. 
  • Beantwoorden de vragen in een verslag, hiervoor gebruik je het programma 'Word'.  
  • Als je een blokje vragen hebt beantwoord, ga je terug naar deze 'handelingen' pagina.  

Blokje A - De Koude Oorlog is de periode na de Tweede Wereldoorlog
  1. Welke landen hadden de hoofdrol tijdens de Koude Oorlog?
  2. Op welke manier waren andere landen daarbij betrokken?
  3. Welke gevolgen had dat voor de wereld?

Blokje B - Aan het eind van de jaren tachtig kwam er een eind aan de Koude Oorlog
  1. Waardoor kwam er een eind aan de Koude Oorlog?
  2. Welke gebeurtenissen gingen aan daaraan vooraf?
  3. Waarom denk jij dat er een einde aan de Koude Oorlog kwam?

Blokje C - Europa tijdens en na de Koude Oorlog 
  1. Op welke manier gingen de Europese landen samen werken?
  2. Waren de mensen in Oost- Europa vrienden met Rusland en de VS? 
  3. Hoe zat dat met West- Europa?
  4. Wat vonden Rusland en de VS ervan dat West- Europa steeds groter en sterker werd?
  5. Wat gebeurde er in Oost- Europa na de Koude oorlog?

Blokje D - Wat gebeurt er nu in Rusland, de VS en Europa?
  1. Hoe is de relatie tussen deze landen?
  2. Doen Rusland, de VS of Europa nu ook nog mee aan oorlogen?
  3. Wat gebeurt er om voor alle mensen in de wereld de leefomstandigheden te verbeteren?

Heb je alle vragen beantwoord? Schrijf dan jou advies aan de professor. Hiervoor maak je een reisprogramma waarin je schrijft waar de reis naar toe gaat en waarom. Je begrijpt dat de professor ook erg nieuwsgierig is waar je absoluut niet heen wilt en waarom dat zo is. 
Zijn het verslag en het reisprogramma klaar?

Klik op de knop 'beoordeling' om te bekijken hoe de WebQuest wordt beoordeeld.